Monday 21 July 2014

Ukhuwah

Assalamualaikum wbt.

Tika kesunyian kau menjengah 
Dekati diriku yang hampir rebah 
Dibayangi dengan kedukaan 
Diselimuti dengan kekusutan 
Bukan datang sekadar bersinggah 
Yang nyata kau bawakan dirimu 
Merentasi duniaku

-Nasyeed Underground: Teman-

Nampak tajuk post ni apa? Ukhuwah. Buddy. Friendship. Persahabatan. Per-kawan-an. Per-rakan-an. Persaudaraan. Per-keluarga-an. 

Dah lama nak garap ukhuwah sebagai tajuk entry. Tapi tak terluah dalam otak. Sebab ikatan persahabatan saya dah kunci dalam hati. Letak pad lock sekali. Moga tak terkeluar terjatuh tercicir tergolek di mana-mana.

Jadi hari ni. 21/7/2014. Hari Isnin. Petang selepas Asar. Bulan Ramadan. 23 Ramadan 1435.
.
.
.
.
Saya isytiharkan bahawa anda semua ialah sahabat saya dulu, kini dan selamanya. 

Happy tak dapat confess daripada saya? Haha. Confess yang tak seberapa i know. Sepatutnya kena letak bunga ros sekali. Coklat seribu kotak. Tapi. 

Buat apa nak letak bunga dan coklat bagai? Sedangkan keikhlasan bersahabat terletak di hati. Bukan pada bunga. Ataupun coklat.

...
Ingin aku singkap kembali 
Kenangan lama agar bersemi
Inginku ulangi kisah manis
Agar terus bersemadi.
-Amar: Sahabat-

Sebut part sahabat memang aku lemah. Taktau kenapa. Cepat sangat nak sebak. Hati mudah sangat tersentuh. Mulut ringan saja nak ucap 'Aku rindu sahabat-sahabat aku'.

Mungkin hati di kaburi dengan perpisahan yang Allah aturkan untuk pertemuan yang akan datang. Tiada sahabat yang selalu ketawa bersama. Kerana saban hari sahabat berganti sahabat. 

Masa berlalu meninggalkan pesan. Kenanglah sahabatmu. Letaklah sahabatmu di hati. Dia. Sahabat. Yang tak ada pengganti. 

Ingatlah aku sebagai rakanmu
Kenanglah aku dalam doamu
Begitu indahnya kisah dahulu
Engkau sebagai temanku.

Sahabat yang sanggup berkorban. Sahabat yang selalu ada tika susah. Sahabat yang setia mendengar luahan hati kita. Sahabat yang turut bergembira dengan kejayaan kita. Sahabat yang turut berduka tika kita sedih.

Layarkanlah impian doamu
Sesungguhnya aku masih mengingatimu
Sebagai kawan, rakan dan teman
Semoga kita diberkati Allah.

Setiap hari ku pujuk hati ini. Agar berpijak di dunia yang nyata. Dia. Sahabat. Yang berlalu bersama masa. Selalu berperang dengan hati. Kenapa harus masa memisahkan kita?

Namun, ku pujuk juga hati ini.

Biarlah masa memisahkan kita.
Kerana.
Ingatan dan ikatan antara kita tak akan mungkin terpisah.

...
Pertemuan kita di suatu hari
Menitipkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku ke hadrat Ilahi
Di Atas jalinan yang suci.
-Brothers: Doa Perpisahan-

Kita tak sedar. Pertemuan kita dulu adalah satu ujian. Sejauh mana 'sejati' dapat duduk sebaris dengan 'persahabatan'. 

Sejauh mana kejujuran dalam persahabatan. Sejauh mana kita menilai persahabatan dengan hati yang sepenuhnya kerana Allah.

Pertemuan itu yang buat ukhuwah kita kekal sampai hari ini. Gembira bersama. Sedih bersama. Hari-hari tak berlalu dengan sepi. Ada saja usikan darimu, sahabat. 

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri
Bersabarlah di atas suratan
Ku tetap pergi jua.

Sekali lagi kita di uji. Dulu pertemuan. Sekarang kita di uji dengan perpisahan. Pujuklah hati. Agar redha dengan aturan Yang Esa.

Semakin hari kenangan lalu kuat mencengkam di hati. Ada saja hal yang buat detik bersama sahabat dulu kembali menjengah. *tetiba masuk part sahabat aku jadi minah sastera*

...
Selamat berjuang sahabatku
Semoga Allah berkatimu
Kenangan indah bersamamu
Takkan ku biar ia berlalu.
-Brothers: Selamat Berjuang-

*Izinkan saya bercakap secara tak formal. hehe*

Sahabat dunia dan akhirat, terima kasih! Terima kasih sebab sabar melayan saya yang perangainya sukar di jangka. Haha.

Mungkin dulu tak puas ucap selamat tinggal. Tak sempat nak sedia text yang panjang-panjang. Kali ni boleh ja. Walaupun nampak macam ke-boring-an. 

Walaupun susah, tapi inshaaAllah. Allah akan pertemukan juga kita suatu hari nanti. Walaupun setiap kali nak jumpa ada saja halangan. Planning Allah tak pernah tak cantik. Pasti ada keindahan di sebalik semua ni.

Sepanjang melayan feeling dekat blog ni. Wajah-wajah ni lah yang terbayang dalam minda.

Miss you, Friends!

Lagi 4 orang menghilang. Dont worry. Takda dalam gambar. tapi ada dalam hati saya. Hahah. Miss Asma.


5 kuntum bunga of F3P1. Miss all of you, F3P1. Stay Connected. Miss KMPP.

Gambar roommates tak ada langsung dalam netbook. Sedih betol! Huhu. Tak apa. Here they are :

Qyla. Aida. Farah. My beloved roommates ever!

Tak lupa juga kengkawan yang selalu menegur di tepi jalan, dekat pasar, dekat kedai, dekat mall, tandas awam, facebook, twitter...Nak sebut semua sampai tak tersebut.

Hanya Allah yang tahu dengan siapa saya bersahabat. May Allah Bless all of you.

Ukhuwah fillah abadan abada. InshaaAllah.

...
Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Self Service

Assalamualaikum. sumber: Google Hailee Steinfeld, Love Myself Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambi...