Monday 14 July 2014

Amani

Assalamualaikum.


Tangisan sanubari telah terhenti

Kala suram suria memancar sinarnya
Pertemuan seindah bayangan firdausi
Menjadi zikir kasih yang suci



Lukisan dua jiwa menjadi satu
Terkenang detik bertemunya kau dan aku
Santun berhikmah mengingatkan diri
Hidup dan mati hanya untuk Ilahi




Mengenggam janji cinta ini
Bertemu kasih tanpa jasad
Bicara tanpa suara
Hanya tulisan bahasa indah



Mengeratkan antara kita
Hinggalah ke akhirnya



Kau ku sanjung kerna pengorbanan
Bagai puteri di kayangan
Tika ku lesu hadapi hidup
Kau hembuskan nafas semangat

Penawar hati

Actually Amani is gabungan between Amar dan Wani. And this song is belong to abang Amar*sopan sangat aku ni. haha*. Tak kenal Amar? Tipu sangat. He created this song for his wife. Wow! So sweet. Kan? Sweet kan? Hahaha. Aku pulak yang terlebih gedik. Padahal lagu ni berkurun lama dah orang tahu. 

Perasan tak? Perasan tak? Perenggan atas aku cakap orang putih. Errrr. Maaf. Ada feeling dok kat UK tadi. Hehe

Kalau anda hayati lagu ni baik-baik. Anda akan tahu feel saya macam mana. Excited. Tersyok sendiri. Rasa macam aura semacam ja. Apa yang saya nampak dalam lagu ni. Repeat, apa yang saya nampak. Seorang suami sangat menghargai seorang isteri. So, perempuan mana yang tak tersentuh kalau si suami ni sayang sangat kat dia. 

Saya suka part ni. 

Menggenggam janji cinta ini
Bertemu kasih tanpa jasad
Bicara tanpa suara
Hanya tulisan bahasa indah

Dapat bayangan tak bila baca rangkap ni? Saya dapat bayang situasinya adalah. Sebelum hubungan tu jadi halal. So, pay attention to me guys. Andaikan diri anda berlawanan dengan ayat-ayat tersebut. Boleh?

Tak faham? Sat. Emmmmmm

Andai kata kamu sekarang dah ada kekasih hati. Haaa straight to the point dah tu. Maknanya anda bukan dalam kategori rangkap lagu tersebut. Harap maaf. Boleh berhenti baca okey gurau saja. 

Sekarang ni dah ramai yang.... bertemu kasih dengan jasad, bicara dengan suara, hanya tulisan errrr sekarang ni orang pakai watsapp wechat beetalk calling-calling videochat. Dah tak main pakai tulisan tangan ni. Kuno. 

Try ikut kata abang Amar tu. pegang pada janji. Janji dengan siapa? Kan dalam ayat Al-quran ada Allah nyatakan 'Laa taqrabu zina'. Jangan hampiri zina. Dah tu kenapa nak bertemu kasih dengan jasad pulak? Siap bicara dengan suara lagi? Apa salahnya bercinta lepas nikah? Halal. Berkat. Allah redha. Mak ayah abang kakak makcik pakcik tok tokwan pun redha.



Ada unsur emotional dalam perenggan di atas. Haha. Maaf. Marah diri sendiri sebenarnya. Nak ingatkan diri-sendiri juga. Syaitan tak akan putus asa. Kerja dia nak menyesatkan anak cucu Adam. Sekali kita terleka. Syaitan pun seronok nak kacau. 

Jadi, takmau bebel panjang lagi. Dah banyak medium yang tegaskan tentang hal ni. Semua pakat dok kempen 'Jangan hampiri zina'. Tapi kita hampir juga. Pandai-pandai ingat-mengingati kawan-kawan. Kita semua kan saudara. Saya ambil berat pasal kamu. Kamu ambil berat pasal saya. Deal?

Wassalam.


No comments:

Post a Comment

Self Service

Assalamualaikum. sumber: Google Hailee Steinfeld, Love Myself Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambi...