Saturday 12 July 2014

'Anak' Kita

Assalamualaikum. Moga sihat-sihat belaka ye. Kucing sihat dak? Dah bagi dia makan? Selalu bagi kucing makan berapa kali sehari? Prihatin pulak noh saya ni dekat kucing. Eh, mesti. My cat My love. Haaa, gitu. Tergerak hati nak buat satu post khas untuk makhluk Allah yang comel. Kucing. Apa yang korang rasa bila tengok kucing? Rasa geram nak peluk cium penyet dia pastu takmau lepas. Kan? Bagi pencinta kucing rasa macam tu lah. Bagi yang bukan pencinta kucing?

Kucing. Kucing. Kucing. Pergi ke mana-mana rumah mesti kita nampak ada kucing kan? Tak kisahlah rumah kedai restoran pasar. Bahkan tepi jalan pun mesti ada makhluk Allah yang comel tu kan? Apa yang anda tak suka tentang kucing? "Dia suka kacau kami makan". "Dia suka membuang merata tempat". Jawapan yang common. Meh nak kongsi satu gambar.


Gambar ni saya kongsi daripada facebook. Apa perasaan kamu? Setiap manusia Allah bagi satu perasaan. Belas kasihan. Setiap manusia mesti ada perasaan ni. Ada. Cuba buat eksperimen tengok. Terbukti semua makhluk ada perasaan belas kasihan. Tapi....agak-agak kamu apa yang dah jadi dengan kucing ni? Tak payah takut nak sebut. Memang betul. Angkara makhluk yang Allah bagi kepadanya perasaan belas kasihan tapi dia langsung tak tunjuk yang dia ada ciri-ciri tu. So, nak cakap sekarang ni betul ka semua manusia ada perasaan belas kasihan? Ada. Eh?

Kucing itu di campak oleh seseorang dari tingkat 7. Boleh bayang tak tingkat 7 tu tinggi tara mana? Sekarang ni nak tanya lagi. Betul kah semua manusia ada perasaan belas kasihan? Ada. Memang ada. Sebab itu perasaan semulajadi. Secara rasionalnya. lepas kita tengok gambar tu, mesti tak habis-habis mulut kita cakap "Kejamnya!". 

Kalau tak suka kucing, marah kucing sekali pun mohonlah jangan hilang sikap kemanusiaan tu. Kucing bernyawa. Macam kita juga. Kita tak kacau dia, dia tak akan kacau kita. Kalau kita bagi perut dia kenyang, dia tak akan kacau kita. Kedekut sangat kah nak bagi makan kucing? Takut makanan dekat rumah habis? Tak pernahlah aku dengar "Rezeki akan berkurangan jika memberi makan makhluk Allah". Yang aku tahu murah rezeki. Gambar kat atas tu antara manusia dan kucing. Meh nak tunjuk lagi satu gambar. 


Ini kucing dengan kucing pulak. Kongsi daripada facebook. Tolong faham betul-betul gambar di atas. Teliti tengok suluh teropong celik mata luas-luas. Kucing hitam tu dah bunuh kucing kelabu tu okey tipu. Kucing kelabu dilanggar dan mati. Kucing hitam jaga kucing kelabu sepanjang tak ada orang nak tolong tanam kucing kelabu. Nasib ada juga manusia prihatin yang tolong tanam.

Aku sebak gila bila tengok kedua-dua gambar ni jauh bezanya. Lagi sebak bila teliti betul-betul gambar-gambar ni.

Hampa tak ada perasaan bila tengok gambar di atas? Tipu. Tengoklah. Betapa manusia perlu dan mesti malu dengan makhluk Allah yang tak ada akal tu. Kita yang ada akal? Kalau kita ada akal, gambar yang first tak akan pernah wujud. Okey sentap. 

Bukan dengan kucing saja kita kena tunjuk sikap perikemanusiaan kita. Makhluk Allah yang lain pun sama. Makhluk Allah. Means setiap benda. Aku sensitif tahap paling maksima jika terbangkit isu kejam terhadap makhluk Allah ni. Dan. Aku yakin hampa pun rasa yang sama. Setiap orang Allah jadikan ada perasaan belas kasihan kan?

Sometimes dengan gambar pun sebenarnya kita dah boleh faham. Tak perlu diperjelaskan pun confirm kita boleh faham. Sesuatu itu tak akan tejadi kalau tak ada yang memulakan dulu. Betul?

Saya yakin sangat. Bukan sikit kes dera binatang peliharaan ni. Banyak lagi nasib kucing malang yang terjadi tapi kita tak tahu. Saya rompak satu kisah yang gempar satu dunia. Hero. Kalau tak pernah dengar, google. Beribu list cerita pasal dia. Dia kudung dua kaki hadapan. Di potong gara-gara curi ikan. Mohon semua orang menangis. Sebab ia angkara manusia! 



Bagi pihak kaum kerabat kucing di luar sana, saya merayu sangat-sangat. Tolong. Jangan. Tunjuk. Sikap. Kejam. Kepada. Kucing. Tolong. Layan. Kucing. Baik-baik. Layan seperti anak sendiri boleh? Tak rugilah kawan-kawan. Dekat akhirat nanti dia akan tolong kita. Please.

'Kami ada nyawa. Macam manusia. Nyawa manusia sangat bernilai. Nyawa kami?'

'Kami ada perut. Macam manusia. Manusia perlu makan kan? Kalau tak makan merana kelaparan. Kami pun sama.'

'Kami tak ada akal. Tapi manusia ada akal. Yang ada akal bukankah pemikiran baik bagus genius daripada binatang. Jadi, jagalah kami. Janganlah seksa kami. Kami juga makhluk Allah.'


No comments:

Post a Comment

Self Service

Assalamualaikum. sumber: Google Hailee Steinfeld, Love Myself Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambi...