Thursday 3 July 2014

Ramadan 19

Assalamualaikum. Macam biasa. Apa khabar? Tuan punya blog ni sihat malah rasa macam terlebih vitamin. Bulan puasa ni tak syok la kan kalau mandom saja. *faham dok mandom tu apa? mohon buka kamus utagha*. Pelik-pelik kan. Sepatutnya tengah berpuasa ni buka Al-quran. Tambah amalan. Tapi....*gagap* aku buka blog. hehehe

Nak buat amalan bukan saja Al-quran caranya. Banyak lagi cara awak-awak sekalian. Tak semestinya kalau buka blog jaa mesti post benda yang tak baik. Hah, meh sini akak nak brainwash kamu-kamu sekalian. Mohon jangan lari. Tahu lerr aku ni tak berapa pandai bermadah bicara. Apatah lagi menulis pujangga. Saya ni menulis ikut apa yang tersampai ke otak saya je kakak-kakak abang-abang sekalian. *ada sentap sikit* kih2.


Sepanjang hari-hari yang dah berlalu dalam bulan ramadan kareem ni, apa feel korang? tenang? gembira? atau seronok dapat makan banyak-banyak? Kononnya bulan puasa ni makanan yang tak ada pada bulan-bulan lain bulan puasa mesti semua ada. Cakap saja nak apa. Petik jari ja ada depan hidung. Dahsyat kan bulan puasa ni?


Mohon jangan salah faham. Orang-orang yang beriman sepatutnya makanan bukan jadi penyebab dia gembira di bulan ramadan. Got it? Ada seorang ustaz ni pernah kata, jangan panggil bulan puasa. Kalau panggil bulan puasa, puasa je lah yang dia tahu. Kita panggil bulan ramadan. Luas sikit pengertiannya. Maknanya bulan untuk kita beribadat sepenuhnya kepada Yang Maha Esa. understand?


Zaman kecik-kecik dulu, tengok makanan ja sure akan tergoda. Pantang mak keluar dapur, laju ja tangan buka tudung saji. Mula-mula ingatkan nak ambil aroma ja. Tup tup terambil ayam goreng seketul masuk mulut. Hahahaha. Batal puasa. Petang-petang keluar naik basikal. Pergi kedai runcit. Beli keropok. Terliur tengok keropok bika madu. Niat asal, "Nak makan waktu sahur. Sedap apa makan keropok pagi2 buta'. Tup tup tak sempat nak berbuka puasa pun, plastik keropok dah koyak. *mak taktau pun yang anak dia ni dah buka puasa awal lagi* Keh3


Bila makin dewasa. Dah boleh fikir logik. Tak nikmatlah pulak kalau tak puasa betul-betul. Asyik puasa tipu saja. Perlahan-lahan belajar puasa. Cek pun taktau sejak bila start puasa penuh. Kalau bangun sahur dapat pahala kan? Wahhh. Baru bangun tido dengan air liur basi penuh muka pun dah dapat pahala. Time sekolah dulu, aku punyalah bangga. Cerita dekat kawan-kawan. "Weh, aku tak bangun sahur. Tapi, cergas elok . Hebat dak?".*Kecik-kecik dulu aku memang suka cakap besar. Meluat jugak aku. Hahahaha*


Dah 19 tahun dah aku hidup atas bumi ni. 19 tahun 3 hari. Nampak tak? Birthday aku baru ja lepas. Hehehe. Tarikh lahir bulan Islam korang apa? Tuan tanah blog ni, 1 Muharam 1416. Kalau tak salah lah. Tapi rasa macam salah ja, yang pasti memang bulan Muharam lah. Hehe. Nampak tak betapa jahilnya aku dalam Islam ni? Tak, actually nak cakap, dah cukup dewasa untuk aku faham pengertian bulan ramadan ni. Kalau tak faham lagi. Kalau tak buat suruhan Allah lagi. Nauzubillah.


Nampak tajuk post? Bukannya tarikh ramadan ni. Kita baru ja 5 hari puasa. Maksudnya, tahun ke-19  aku merasa bulan ramadan. Time baby mestilah tak rasa tapi, sekurang-kurangnya aku memang hidup kan waktu bulan ramadan tahun 1416? Hahaha


To be continued...

No comments:

Post a Comment

Self Service

Assalamualaikum. sumber: Google Hailee Steinfeld, Love Myself Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambi...