Saturday 4 August 2018

Self Service

Assalamualaikum.

sumber: Google
Hailee Steinfeld, Love Myself

Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambil tengok bintang mesti best kan. Tapi I duduk dalam bilik je. Sambil replay lagu Natural entah yang ke berapa kali. Nak pulihkan jiwa yang tengah nak down punya pasal. Dah berapa banyak lagu dengar dekat Youtube. Sebab nak cari lagu yang define myself right now. Tapi tak jumpa lagi yang betul-betul kena dengan diri sendiri. I think I should write a song for myself. 

Its been a while since aku tak dapat rasa hari aku panjang sangat and today aku rasa panjanglah sikit dari biasa. You know what, kalau nak tahu hari kita tu 24 jam kita tu berkat atau tidak, tengok banyak mana urusan yang kita dapat selesaikan. Pernah tak rasa satu hari yang kita pun tak sangka banyak benda kita dapat buat dari bangun pagi sampailah nak tidur. Kalau satu hari tu asyik mengadap fon atau tengok movie je atau asyik tidur makan tidur makan, pepandailah nilai sendiri.

Aku banyak kali terbaca ciri-ciri orang yang berjaya ni antaranya, dia bangun pagi lepas selesaikan tuntutan agama, rutinnya sambil breakfast sambil buat to-do-list apa yang nak buat pada hari tu then they will read anything. Buat to-do-list yang penting tu. Aku suka buat benda ni. Dulu. Time study. Bila tengok balik notebook terus rasa bangga dengan diri sendiri. My study life is so productive. Rindu. Bila kita ada to-do-list ni kita akan lebih focus on apa yang kita nak buat tu. So, boleh lah kurangkan buang masa.

Sometimes ada waktu yang kita rasa hidup kita ni sangat bosan. Asyik tengok life orang lain happy sungguh. Ada je gambar baru dekat Instagram. Ada je tweet check in dekat mana-mana. Dan dia akan jadi lagi bosan kalau kita repeat benda ni setiap hari. Asyik focus tengok life orang lain. Sedangkan life sendiri, asyik tweet "A bored day. Hambar.". If we start to focus on our own life, try create something yang best, pasti kita pun ada cerita best yang kita nak orang lain tahu. 

Bagi aku, too much rely on people pun akan buat hidup kita bermasalah. Harapkan orang lain yang boleh bagi kebahagiaan to our life. Padahal we deserve more than that. Kita ada hak untuk tentukan arah hidup kita. Kita ada hak untuk pilih nak makan apa, bukan tunggu orang lain yang decide. Kita ada hak untuk say No and say Yes to something we like and to something we don't like. 

Masalahnya kita tak confident dengan pilihan sendiri. Sebab kita selalu fikir "What people will say?"

Pagi tadi aku pergi Job Fair. Dengan kakak aku. Aku ingat kakak aku pun nak join jalan dalam Job Fair tu. Rupa-rupanya dia nak teman I je. Sedih benor. Masa tu rasa macam Ya Tuhan, boleh ke ni aku jalan seorang ni? Nak berjumpa dengan recruiter dari various company. Logiknya kalau kakak aku masuk sekalipun takkan aku nak suruh kakak aku tanyakan bagi pihak aku? Tak make sense langsung otak aku masa ni. Dah lama kot tak bersosial. Aku jadi peghakk (bahasa utara). Aku rasa aku dah rasa selesa bergantung dengan orang. Sedangkan sebelum ni okay je kot independent. 

Tapi, ceritanya aku berjaya masuk dewan tu seorang diri. Walaupun takut-takut, ada lah beberapa company yang aku approach. Itu pun aku rasa macam "Well done, Isma!" Satu achievement for me bila dapat communicate dengan orang korporat ni. Tambah untuk aku yang kategori introvert ni, it's not easy. Aku gagap jugalah. Haha. At the same time, I am proud of myself. Tepuk dada sendiri, well done.

Kalau kita tak buat something untuk diri sendiri, then do you expect someone else will do? 

Aku percaya kalau aku buat self-service untuk life aku, i will serve my life better. Plus, semuanya jadi usaha sendiri kan. Ibarat you bought Iphone with 3 month of your salary lah. Kepuasan tu akan ada bila kita serve our own life. Kita akan jadi sayang dengan diri sendiri, even more than usual.

Disclaimer: To make other people involved in your life is a good thing too.

In the end of the day, kita tak tahu siapa yang akan stay. 

Trust no one.

No comments:

Post a Comment

Self Service

Assalamualaikum. sumber: Google Hailee Steinfeld, Love Myself Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambi...