Thursday 17 July 2014

Aurat

Assalamualaikum wbt.

Tangan lembik nak menaip. Cadang nak tidur lepas subuh. Tapi mata tak boleh pejam. Allah nak suruh aku hormat hari Jumaat kot. Karang aku tidur lepas subuh, bangun lepas zohor. Wahaha. Pecah tembelang duty aku tiap-tiap hari.

Time mata tak boleh nak pejam tadi. Ter-flashback balik perbualan saya dan mak 2 3 hari lepas. 

Saja-saja masuk dapur. Anak permaisuri nak melawat ibunda dia masak apa. Hee melawat saja. Takmau kacau. Nak dekat buka puasa baru aku kacau "Ada apa-apa kerja lagi yang perlu dibuat?". Penuh hemah aku menyoal. Haha

Okey. Back to the main point.

"Semalam tak tengok Ustaz Don dok bagi ceramah dekat TV9?" Mak tanya. Tangan dok exercise tumbuk cabai(cili) guna lesung batu.

Errr. 

Satu jam bersama Ustaz Don tu kaaa. Aku kalau dah abang Johan dan kak Farah depan mata. Tak ubah channel lain dah. #RamadanJanganPergi

"Ustaz Don kata. Pakai jubah tak boleh pakai yang ketat dekat pinggang...,"

Erk!

"...pakai tudung, sanggul jangan bagi terjojol ke atas. ikat rambut ke bawah. bagi tak nampak sanggul,"

Ya. Ya. Faham mak. 

"Tukang jahit baju pun apa kurangnya, mak. Depa dok reka macam-macam jenis fesyen. Cuba semua fesyen depa buat straight cutting...,"

Aku dah mula tuding jari ke orang lain. Haha. Elok sangat perangai tu. Yang hang p kedai dok cari baju jenis yang ikut shape buat apa. derrr

"...okey, tapi raya tahun ni nak pakai jubah jugak. Usaha cari yang betul-betul menutup," Pesanku pada diri.

Tengok balik baju-baju lama. Ada yang memang aku tak pakai dah. Segan nak pakai. Sebab. Sudah lama ditinggalkan. Sebab. Orang tengok, malu hoii. Sebab. Segan ingin saya nyatakan. Sebab. Dah haram untuk di pakai. Hoho. Kiasan banyak sangat.

But. ada lagi pakaian yang aku berdegil nak pakai juga. Sebab. Yang tu ja ada yang paling better daripada pakaian yang lain. Aku pun bukan orang senang nak gesa mak beli baju yang baru banyak-banyak.

"Tak apa laa. Beli sikit-sikit. Lama-lama jadi banyak lah," 

"Okey..,"

"Setiap kali kita berpakaian. Kita mempunyai dua pilihan. Syurga atau Neraka."
Jenis baju yang lain pun banyak yang ikut badan, jarang dan sebagainya. Berhati-hati dalam memilih pakaian. 

"Dah lama tak selempang(kiri kanan tudung di silang terlampau atas) tudung. Sekarang dah malu nak ikut gaya dulu. Selesa labuhkan tudung lagi,"

"Ingat balik cara pemakaian dulu...termalu sendiri. Terfikir. Dulu aku tak rasa malu ka?"

...

"Anak-anak mak ni dok bertukar jantina dah. Nak kata lelaki. Nama ada binti,"

Saat my mom membebel nampak aku bersiap masa nak keluar. Dia nengok aku mula dari bawah dulu. Pakai seluar. Jeans lagi. Hancusss. Haha

"Menutup lagi, mak. Bukan macam orang lain. Lagi teruk," 

Selamba badak ja menjawab. Awas! Jangan tiru aksi ini.

"Lain kali nak keluar pakailah kain," Mak nyambung lagikkk.

"Okey. Nanti mak beli sehelai dekat orang,"

Haha. This dialog di ulang setiap kali aku bersiap nak keluar. Bukannya takmau ikut cakap mak. Tapi duit tak keluar untuk beli kain lagi. Kain bunga-bunga ada laa. Tapi dah dua kali aku jadi bahan gurauan kasar. Sentap mehhh. 

Kengkawan! Bukan nak ajak you all pakai seluar jeans ikut saya. Tapi nak ajak kamu semua jadi muslimah sejati. Jom. Kita pakat-pakat jadi perempuan melayu tertutup. Takmau pakai pakaian yang memudaratkan mata si jejaka. Okey?

Kita bertindak dulu. Biar jadi ikutan kawan yang lain. Lama-lama depa ikutlah. 

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Seseorang itu mengikut agama temannya. Oleh itu, hendaklah seseorang itu melihat dengan siapa dia berteman"
 Bila kita dah selalu buat baik. Kita akan segan nak buat jahat.

Bila kita dah selalu menutup diri kita dengan sempurna. Kita akan segan dan malu nak pakai balik pakaian yang tak sempurna.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment

Self Service

Assalamualaikum. sumber: Google Hailee Steinfeld, Love Myself Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambi...