Monday 11 August 2014

Cerpenish: Reality version

Assalamulaikum wbt.

Budak ni mula dah nak bercerita. Kami tak baca pun. *Jeling 360 darjah*

Saya pun tak suruh dan tak hingin hampa baca! *tutup laptop bangun tolak kerusi ke belakang kuat-kuat*

Okey. Boleh abaikan ayat-ayat ke-sensitif-an di atas. Today, I want to talk about..........................................................

(5.30 ke atas) Sore tika ini.

Bunyi hujan menimpa bumbung rumah membingitkan telinga.(rumah kami rumah atap zink). Ketika ini jari ralit menekan keyboard. Tanpa peduli ada musibah di luar sana. Earphone di telinga di betulkan. Volume lagu dikuatkan. Tapi bunyi air hujan menikam bumi lebih kuat bunyinya.

'I have no idea why abah pilih bumbung rumah jenis ni. Kan dah bising bila hujan turun,'.

Idea di otak di persembahkan menggunakan keyboard. Ketika ini Aakif dan Haifa saja di minda. 

Titisan air hujan maha kuat. 'Alhamdulillah. Rahmat daripada Allah'. Tekan button stop. Lagu berhenti. Earphone di tanggalkan. Allahuakhbar. Bila buka earphone bunyinya lagi dahsyat.

'Sebelum ni hujan lebat tak bunyi macam ni pun,'. Bisikku lagi. Pandang kakak di sebelah. Relaks tengok movie dekat laptop. Walau aku tahu dia tengok ber-sound-kan air hujan.

Habuk-habuk mula berterbangan. Pasir halus jatuh dari atas. Pelik. Terkejut. 'Rumah nak runtuh ka apa ni?' My thought at first. Sebab bilik yang aku duduk ni baru siap awal tahun ni.

Di tambah dengan bunyi hujan yang berbisa. Pasir-pasir kecil jatuh dengan banyaknya. Aku bangun. Tengok kakak aku. 'Kenapa?'. Dia pun turut bangun. Aku pandang atas. Tengok dinding, bumbung. Elok lagi. Tak ada retak pun.

Mak jengul dekat pintu bilik. (Situasi cemas). Aku tengok tingkap yang dah di tutup waktu hujan awal-awal tadi. Macam ada pokok tumbang. 

'Bacalah Al-Quran,'. Suruh mak. 

Waktu keluar dari bilik. Macam terpijak ais. Sejak bila mak pandai main baling-baling ais ni? Eheh. Okey waktu ni akal memang dah terbelit dek suasana yang agak kelam-kabut.

'Eh? Hujan batu..!'. Aku tunduk ke lantai. Tangan meraba-raba di lantai. (rumah dah terputus bekalan elektrik dek hujan lebat tambah kilat). Dapat pegang seketul ais! Maha Suci Allah. First time rasa hujan batu.

Patut pun bunyi hujan kuat semacam. Hujan batu. Hendap tengok ke luar. Belakang rumah habis pokok tumbang. Pokok buluh serumpun melentur ke tanah. Angin kuat semacam. Dan namanya ribut.

Drama apakah ini?

Pokok-pokok bergoyang mengamuk teruk. Abah dah tak senang duduk. Kereta orang tiga buah di luar. (My father is a mechanic). Bimbang kereta orang rosak teruk dek dahan dan ranting yang patah di sepak ribut.

Kira-kira sepuluh minit kemudian. Ribut berhenti. Tapi hujan masih lebat. Cuma tak lah se-lebat bak mengamuk tadi. Keluar tengok keadaan luar. MasyaAllah. Macam bukan rumah sendiri.

Pokok-pokok kecil tercabut akarnyanya dari tanah. Serumpun pokok buluh menyembah bumi. Tiang elektrik tumbang. Wayar elektrik putus. Ranting dan daun yang masih hijau bertaburan.

Dahan pokok rambutan patah. (Tahun depan tak ada rezeki rambutan dah nampak gayanya). Buah-buah merah menyala menyentuh tanah. Mujur tak jatuh timpa kereta orang.

Orang-orang kampung dah start buat lawatan. Sebab. Kira-kira 7 atau 8 buah rumah atapnya melayang. Alhamdulillah rumah sendiri tak rosak. Legend rumah aku ni.huhu(gurauan sebagai selingan)

Orang lain kecoh pasal rumah rosak. Aku pulak kecoh dok cari Mona dan Minah. Dua ekor kucing ni memang kami bela di luar rumah. Tak dapat kebenaran untuk bawa masuk. So sad.

Cari. Tak jumpa. Dalam hati. Melayang di bawa ribut ka? Heh, aku tak nampak mana logiknya.

Resah di hati lenyap. Apabila nampak Mona tergedik-gedik dok lompat main apa entah. Sambil di ushar oleh bapaknya, Moneii. Hahaha. Bikin wa risau saja.

Petang tu busy dok kutip buah rambutan masuk bakul. 'Sekilo lima hinggit! Sekilo lima hinggit!'. Okey syok sendiri sebab tak ada orang beli pun. Cuma depa ambil tanpa bayaran. Hee

Malamnya. Hidup bercahayakan kegelapan. Di sinari pelita yang suram dek tak cukup minyak. Yang overnya...dalam gelap boleh lagi p tumbuk cabai hijau nak buat sambal hijau ikan bilis. Hahah. 

Kerosakan yang di alami di laporkan kepada polis dan pemilik kawasan. Tiada kecederaan yang di alami. Tengah malam elektrik berjaya di pulihkan. Syukur.

Dugaan yang sedikit pun dah rasa macam 'Lemahnya aku...,'.

Perlu perbaiki lagi dan tingkatkan prestasi iman.

...

Di saat fikiran melayang terbang teringat musibah semalam. Hati ini berdebar hebat dek hari yang bakal tiba. 

'Tomorrow is the day....!!'. (di petik daripada status twitter yang di update beberapa jam yang lalu)

Perasaan tika ini. Nak masuk dalam gua yang gelap. Tanpa ada sumber cahaya. Biarlah hidup ini di selubungi kegelapan sesuai pada perasaan ku ini yang tiada beza dengan menanti di hukum makan ulam rebus!

Buat sahabat-sahabat yang ku love-i...
Kita tak akan dapat jernihkan air di sungai. Begitu juga kahwin. Tak dapat kahwin kalau tak ada calon isteri/suami. Kecuali jika Dia yang beri. Dia yang mempunyai kuasa ke atas sepotong ayat 'Kun fa yakunn'.
Makanya, apa jua keputusan yang di terima setelah nombor i/c di masukkan ke ruangan cek status ipta. Terimalah berpaksikan redha dengan ketentuan-Nya. Buatlah keputusan berasaskan petunjuk daripada Nya.
Jika perlu membuat pilihan yang superb membelitkan urat di otak, jangan lupa Dia yang berkuasa memudahkan segala. Buatlah pilihan dengan istikharah dan istisyarah.
Ingat. Jangan hanya tahu redha Allah. Redha mak ayah pun penting. Kita mampu mengatasinya. Kita mampu menghadapinya.  
 ...
Tajuk entry kemain. Ahahaha. Letak tepi cerita cinta. Kita kasi live punya imaginasi. Tapi kisah ribut tu bukan main-main arr. Dugaan untuk kami.. Penduduk Kampung Tiban.

Dadaling..!

No comments:

Post a Comment

Self Service

Assalamualaikum. sumber: Google Hailee Steinfeld, Love Myself Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambi...