Friday 8 August 2014

Aku Nak Jadi Dia

Assalamualaikum wbt.

Sementara cuti tak habis lagi kita gunakan blog ni habis-habisan. Bertahanlah 3 minggu saja lagi tuan-tuan dan puan-puan.

Entry yang semalam macam lagha lagha. But, okey kot aku takda mengumpat pun kannn. hehe

Percayalah seharian netbook aku terbuka dan broadband terpasang. Agak-agak boleh rosak kaaa. Netbook ni pun sebenarnya start buat hal dah ni. Lepas tekan button on, dia naik system apa entah. Nasib ada cara nak resume.

Petanda nak suruh aku beli laptop kot.

Eh, kena jimat ekonomi. Yang mana ada kita pakai dulu. Ingat nak dapat duit tu senang ka? Apatah lagi yang nak dapatkan duit tu bukannya kita. Abah.

...

"Aisya, kau pernah bencikan seseorang?" Waktu ni Aisya tengah sibuk siapkan assignment. Hee pepandai je aku kacau dia.

"Tak ingat. Pernah kot,"

Aku macam 'fuyyooo sampai tak ingat. Agaknya bila kali terakhir dia benci orang?'. Akur, Aisya memang sangat baik. Banyak kali anak buah pijak kepala pun dia sabar saja.

"Macam mana nak jadi macam Aisya?" Tetiba aku bertanya soalan yang aku sendiri rasa tak logik. Aisya, Aisya lah. Aku, aku..

Aisya pandang aku pelik. Kemudian dia ketawa kecil.

"Sya...aku serius,"

"Buat apa nak jadi macam Aisya?" Dia tanya balik.

"....."

"Nana, Allah jadikan setiap makhluknya berbeza. Cuba tengok kucing. Boleh ke dia nak jadi harimau. Sedangkan kucing bunyinya meow, harimau pulak besar dan mengaum,"

Err.

"Maksud aku...Aisya baik. Susah nak jumpa manusia macam kau. Kau tenang bila ada masalah. Tak pernah aku nampak kau merungut kalau ada yang tak puas hati...," 

Belum pun sempat nak habiskan ayat, Aisya mencelah. Aku puji dia over sangat kot.

"Perkara yang buat kita tenang, Allah Taala. Susah senang kita aturan Allah. Tiada yang lebih berkuasa melainkan Dia. Cukup itu," 

Ringkas. Satu jawapan saja. Allah Taala.

"Nak jadi macam Aisya ke?" Nadanya bergurau.

Aku senyum. Kemudian sama-sama kami ketawa.

Mustahil kita nak bertukar jadi orang lain. Meski kita kagum dengan seseorang. Jadikan dia sebagai contoh dan ikutan. Kalau kucing nak jadi harimau pun, cukuplah dengan jadi kuat seperti harimau. Memandangkan kucing mengiau, harimau mengaum. Beza.

Eh, sanggup ke nak tengok kucing jadi harimau? Kalau macam tu peminat kucing dah tak boleh peluk cium kucing laa. Risau nanti kena baham. Heee

...

Sometime rasa macam, senang ja nak sedarkan diri sendiri. Membaca. Tapi kalau dah orang kalau tak minat macam mana kita nak paksa depa suruh membaca.

Sekarang kan dah ramai orang berdakwah dalam alam maya. Gamak susah sangat nak buka buku baca. Bukalah internet. Buka blog, tumblr, apa lagi? Dekat facebook dan twitter pun ramai sangat yang berdakwah.

Maybe, tengok baca pastu buat taktau. Macam tu lah kot.

Dengarnya orang yahudi nak hancurkan kita melalui facebook, twitter. Macam tak percaya ja dema yang kaki like, kaki follow, kaki retweet, kaki favourite...nak deactive fb, twt.

Tak payah deactive. Teruskan bermaharajalela dekat laman sosial tu. Kita berdakwah dekat situ. Apa salahnya? Kita gunakan laman sosial untuk membangkitkan Islam. Sedarkan ummah yang leka. 

Kita yang muslim, carilah page yang Islamik. Follow orang yang suka berdakwah melalui twitter. Lama-lama kita nampaklah hidayah Allah. 

...

Nak tahu perangai kita? Tengoklah perangai kawan kita macam mana.

Pernah tak bila orang mengumpat pasal kawan kita, kita terasa? 

Aku pernah. Ada orang mengata kawan aku gedik. Automatik aku terbayang diri aku. Tahu kan macam mana rasanya 'terasa'?

Ingat, kita ni bukan saja-saja di lahirkan kat dunia ni. Renung-renungkan bila orang cakap,

"Dunia tak kekal".

dan

"Kita pasti akan mati".

...
Sekian, Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Self Service

Assalamualaikum. sumber: Google Hailee Steinfeld, Love Myself Malam yang panas suam-suam gitu. Kalau dapat update post baru sambi...